Swaziland, St Lucia & Drakensbergen - Reisverslag uit Komatipoort, Zuid-Afrika van Arwin en Linda - WaarBenJij.nu Swaziland, St Lucia & Drakensbergen - Reisverslag uit Komatipoort, Zuid-Afrika van Arwin en Linda - WaarBenJij.nu

Swaziland, St Lucia & Drakensbergen

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Arwin en Linda

31 Mei 2017 | Zuid-Afrika, Komatipoort

Daar zijn we weer. Inmiddels vanaf de drakensbergen, dus weer een hele andere omgeving.
een aantal dagen geleden zijn we vanuit het Krugerpark richting het kleine landje ‘Swaziland’ gereden. Wat is dat een flink verschil met Zuid-Afrika zeg! Om het land in en uit te komen was al een hele toestand. In Nederland gaat dat altijd vrij gemakkelijk, maar hier niet hoor! Na 5 controle posten waarbij je constant uit de auto moest stappen konden we eindelijk deze bananenrepubliek inrijden. Allereerst reden we een stukje om, om richting een mooi landschap ‘Malotja’ te rijden. Eigenlijk was dit helemaal niet zo’n heel eind om. Maar omdat hier alles niet erg duidelijk is aangegeven en als je de weg afslaat je gelijk op een gaar zandpadje uitkomt, heeft dit qua reistijd niet altijd zijn voordelen. Maargoed, we waren er en genoten van het mooie uitzicht. We wilde hier nog een stuk gaan lopen, maar omdat we er toch wel erg lang over hadden gedaan en voor half 6 op onze volgende accommodatie moesten zijn omdat we daarna het wildpark niet meer binnen kwamen was dit maar voor korte duur. We wilde vanuit hier richting het Hlane national park rijden. Wij dus keurig het navigatiesysteem aangezet, kwamen we midden in een krottenwijk terecht! We dachten echt ohnee wat is dit nu weer. Gelukkig kwamen we erachter dat er iets verkeerds was ingevoerd in de navigatie en we dus weer 3 kwartier terug moest rijden.. uiteindelijk tegen de schemering het wildpark gevonden en gauw richting onze accommodatie. Na het inchecken was het inmiddels al aardig donker geworden.. normaal zal je zeggen, wat maakt het uit.. maar er was op dit park dus geen stroom.. daar stonden we dan met onze olielampjes de spulletjes in het hutje te zetten. Dit gaf overigens wel een heel leuk sfeertje, maar je merkt wel dat stroom in je huisje hebben toch wel ontzettend makkelijk is!
De volgende ochtend ging onze wekker wel heel erg vroeg voor op vakantie. Hij stond namelijk om 05.15. We gingen namelijk de sunrise trip doen. Bij deze trip hoopte ze dat we de leeuwen konden zien.. dus wij in de dichte mist, struikelend over de impala’s (hertjes) die voor je deur stonden van je huisje richting de range auto. Het was ontzettend mistig dus er was niet heel veel te zien helaas.. maar uiteindelijk moesten we toch flink oppassen… er kwam namelijk een kudde van 5 wilde leeuwen op ons af lopen… Schijteng! Dus de ranger rustig achteruit rijden in de auto waar we met 9 man inzatten… uiteindelijk gingen de leeuwen rustig naast de auto liggen met z’n alle. Nu waren we blijkbaar geen bedreiging meer voor hen en konden we rustig verder rijden. Nou, ik zal je vertellen als er zo 5 van die leeuwen op je af komen lopen voel je je niet erg veilig in zo’n open jeepje hoor! Maar bij deze konden we wel de big5 afstrepen voor onze safari’s! =D Verder deze dag hebben we lekker bij ons hutje gezeten, waar vanachter een dun prikkeldraadje de neushoorns rustig naar je zag kijken. Ze zijn hier over het algemeen erg makkelijk met veiligheid etc.
in de middag kwamen we erachter dat we even wat drinken en eten in moesten slaan. Dus wij richting de plaatselijke supermarkt. Dit was niet echt een hele goede ervaring. We werden door het hele winkelend publiek ontzettend raar aangekeken, we waren namelijk blank, blijkbaar komt dit niet heel veel voor. Wij gauw onze spullen inslaan. En uiteindelijk bij onze auto stonden 5 jongetjes van een jaar of 8. Ze vertelde ons dat ze ontzettend veel honger hadden en echt super goed op onze auto hadden gepast. Of met andere woorden ‘wij verdienen van julie wel een centje’’ uiteindelijk gaf ik ze een muffin maar dat bedoelde ze niet met hongerig. Wij uiteindelijk gauw in de auto gestapt en weg gereden. Erg triest om te zien dat het er dus zo aan toe gaat.
Het was de volgende dag gelukkig weer tijd om richting zuid-afrika terug te gaan. Ondanks dat het een gave ervarig was om zo te overnachten en de leeuwen van zo dichtbij te zien, vonden we het fijn dat we weer terug in zuid-afrika waren. Hier vervolgden we onze weg richting St Lucia. Bij binnenkomst stond overal al aangeven ‘beware of the Hippo’s’. het gebeurd hier dus dat er nijlpaarden ’s avonds rondlopen in het stadje. Na 2 avonden hadden we gelukkig nog niets gezien.. dus dachten uiteindelijk van ja het zal wel een fabeltje zijn, maar opeens, de laatste avond zaten we lekker te eten bij een restaurantje en daar kwam die aangelopen hoor. Rustig gras aan het eten naast het restaurantje. Onze weg richting ons huisje liepen we nu toch niet meer zo rustig als voorheen. Het schijnt namelijk dat de nijlpaarden de meeste dodelijke slachtoffers heeft gemaakt van alle wilde dieren die in zuid-afrika leven. Gelukkig niets tegengekomen.=) verder in St lucia hebben we het prachtige Cape Vidal bezocht. Een erg mooi natuurgebied met een prachtig strand. Hier hebben we heerlijk gerelaxt voor de uurtjes dat het niet te fris was.
vanuit St Lucia zijn we richting de drakensbergen gereden. Dit is de bestemming vanwaar ik nu typ. Het landschap heeft hier prachtige appart soort bergen. Heel anders als in de alpen bijvoorbeeld. Bijzonder hoe je dan de natuur weer ziet veranderen in een paar uurtjes rijden. Vanmorgen zijn we wezen hiken richting de nando waterval. Een trip van 5 uur, maar erg mooi! Morgen vertrekken we richting Lesotho, dit is weer een ander landje wat in zuid-afrika ligt.
Julie horen wel weer van ons!
Lieve Groetjes!

• 31 Mei 2017 - 20:52

Anja:

Wat een verhaal zeg, best eng hoor als je het lees, schrijf maar snel weer een stukje Linda we genieten ervan groetjes van ons

• 31 Mei 2017 - 21:00

Heleen:

Weer erg leuk om te lezen....geweldig wat jullie zien en meemaken.
    Hoewel best wel eng daar in de wildenis. ..geniet nog maar lekker hoor!
    Heel veel liefs

• 01 Juni 2017 - 23:29

Angela:

Wat een super ervaringen weer. Heerlijk om te lezen hoe jullie genieten van de wondere mooie wereld. Gelukkig is er niks gebeurd met jullie en die beesten. Lijkt je echt super om te zien maar diep van binnen toch wel beetje eng

• 05 Juni 2017 - 19:52

Opa En Oma ,:

Linda en Arwin, Wat maken jullie in een enkele week veel mee! Soms wel erg spannend - griezelig, de leeuwen hadden waarschijnlijk een volle maag en dan heb je geen trek in blank vlees.
    Nog een week om het één en ander te zien en mee te maken. Tot de volgende brief.
    Liefdevolle groet van opa en oma.