Lesotho, Port Elizabeth & Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Arwin en Linda - WaarBenJij.nu Lesotho, Port Elizabeth & Knysna - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Arwin en Linda - WaarBenJij.nu

Lesotho, Port Elizabeth & Knysna

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Arwin en Linda

06 Juni 2017 | Zuid-Afrika, Knysna

Zo, daar zijn we weer! Inmiddels weer een paar bestemmingen verder.
vorigeweek donderdag zijn we vanuit de drakensbergen richting Het kleine landje wat in zuid-afrika ligt ‘Lesotho’ gereden. Dit was weer een erg mooi stukje rijden via het ‘Golden gate highland nature park’. Prachtige rotsachtige bergen zijn hier te vinden. Weer heel anders als de Drakensbergen. Uiteindelijk na een uurtje of 3 rijden zijn we aangekomen bij de grensovergang van Lesotho. Na de douanecheck mochten we dan onze stappen zetten in Lesotho. We dachten eerst ergens daar wat te gaan eten, maar dit was hier dus helemaal niet te vinden. Wat een gaos was het hier zeg! Uiteindelijk dus toch maar besloten om richting ons hotel toe te rijden, wat een armoede kwamen we onderweg tegen zeg. Alle huizen die er stonden waren misschien hooguit 20 vierkante meter met als dak een paar golfplaten. Uiteindelijk stond ons hotel hier dus ook tussen. In eerste instantie dachten we echt van ohnee, wat is dit.. Maar gelukkig kwamen we ergens aan waar een ontzettend hoge muur stond, en de inhoud daarvan was echt schitterend! En prachtige tuin met een prachtige accomotatie. Nadat we ingecheckt waren toch via het hotel een restaurant gevonden wat geschikt was voor toeristen. Dit was ook de enige die er in de omgeving te vinden was. Gelukkig hoefde we ’s avonds de deur niet uit en konden we daar genieten van een heerlijke maaltijd. De volgende dag wilde we naar de hoogste waterval van heel zuidelijk Afrika rijden, dit was ongeveer een uurtje rijden. Door deze rit kwamen we er achter hoe de mensen hier in de bergen nog leefden. Onderweg kwamen we eigenlijk alleen maar vervoersmiddelen als paard, ezel en koeien tegen. Hiermee werd vaak het water bij de putten gehaald. Ook zag je alle vrouwen de was doen bij de rivier, met grote manden op hun hoofd liepen ze hier naartoe om de kleding te wassen. Bizar dat het hier dus echt nog zo gaat, zoiets zie je vaak alleen maar in ouderwetse filmpjes, maar nu dus de echte werkelijkheid. Ook deze huisjes waren allemaal ontzettend klein. Kinderen zag je bijzonder naar ons kijken. Ze waren namelijk nog nooit in de stad geweest en hadden dus nog nooit een blanke gezien.. uiteindelijk na een uur rijden op goed begaanbare wegen kwamen we uit bij een klein zandweggetje. Volgens de navigatie moesten we hier echt heen en we zagen ook een bordje langs de weg staan dus wij keurig omhoog.. 7km nog, dan waren we er. Normaal is dat niet heel veel, maar op een zandweg met overal rotsen in de weg is dit toch best een eindje. Arwin kon dus even goed zijn off road skills uitoefenen, dit was gewoon een zware sport volgens ar, het leek Dakar 2.0 wel. ;-P maar hij was geslaagd hoor, we waren er gekomen. En wat een bijzonder uitzicht daar. Je keek even over het randje heen en je keek zo 2000 meter diepte in, recht naar beneden. Zo kletterde de waterval dus hard naar beneden, prachtig! Na even rustig genieten van het mooie uitzicht mochten we dezelfde weg ook weer terug. Maar uiteindelijk allemaal goed gekomen hoor. =D
hierna zijn we terug naar het hotel gereden en hebben daar nog een gezellige avond gehad bij een gezellig kampvuurtje met nog een aantal zuid-afrikanen.
De volgende dag was een lange reisdag richting Port-Elizabeth. Na een grensoversteek via een gravelweg kwamen we weer in zuid-afrika terecht. Stukje bij beetje kwam je steeds meer te zien van het rijkdom van Zuid-Afrika. Wanneer we aangekomen waren in Port Elizabeth konden we genieten van alle luxe in een prachtig hotel met uitzicht over de mooie zee, in de avond zijn we nog gezellig wat wezen drinken met een collega van Arwin. Vervolgens zijn we de andere dag op een boot geklommen om Walvissen, dolfijnen & Pinguins te gaan spotten. Allereerst zijn we richting de rots gevaren waar verschillende soorten Pinguins zaten. Wat een grappige beestjes zijn dit zeg! Vervolgens verder opzoek naar de walvissen en dolfijnen, uiteindelijk zagen we een hele groep dolfijnen zwemmen. Het waren er wel meer dan 100, prachtig om te zien hoe ze iedere keer boven komen om soms zelfs ook erg hoog springen. Uiteindelijk nog flink opzoek gegaan naar de vogels, want namelijk waar de vogels zitten, daar zijn ook de walvissen aanwezig. Helaas bijna geen vogels te zien en dus ook geen walvissen gespot, erg jammer!
Vervolgens zijn we richting Knysna gereden waar we op dit moment verblijven. Vanmorgen zijn we richting Tsitsikamma national park gereden. Na een uurtje rijden hadden we het gevonden.. was het park gesloten vanwege de hevige wind die aanwezig is. Dat was even flink balen! Uiteindelijk onze plannen omgegooid en richting het Elephant park gereden. Dit is een park waar de olifanten beschermd worden gehouden. Vaak zijn dit olifanten die gevaar liepen in het krugerpark doordat ze bijvoorbeeld op jonge leeftijd de moeder verloren waren. Deze olifanten waren zo gewend aan mensen dat je ze aan kon raken en kon voeren. Een erg leuke ervaring om ze zo van dichtbij te zien en te voelen. Op dit moment is iedereen hier een beetje huiverig over wat er komen gaat. Er wordt namelijk een ontzettend zware storm verwacht, (de zwaarste storm in Kaapstad sinds 30 jaar). Hierdoor is er dus aardig wat gesloten en zullen we dus niet alles kunnen doen helaas. We wachten rustig af. We zitten hier in ieder geval veilig. ;-)
Tot de volgende keer weer, groetjes!

• 07 Juni 2017 - 19:17

Corry Hoekwater:

Wauw, wat een belevenissen, maarre waren jullie ook nog in ADDO olifanten park,want dat was zo mooi.
    Heel jammer van de storm, maar er is zoveel anders wat je kunt zien.Ik lees het wel weer, lieve groet,
    A & C & K.

• 08 Juni 2017 - 19:42

Opa En Oma ,:

Wat beleven jullie veel! Linda neem je een pinguïn mee? Geweldig om zoveel dolfijnen te zien. Waren de Dolfijnen zo blij toen ze twee Hollanders zagen, dat ze vreugde sprongen maakten?
    Wij hopen dat jullie geen last van de storm hebben gehad.
    Liefdevolle groet van opa en oma.